تاریخ : جمعه, ۲۴ اسفند , ۱۴۰۳ 15 رمضان 1446 Friday, 14 March , 2025
16
نمایندگان شامل ترکیبی از شخصیت های دانشگاهی و غیر دانشگاهی

مجلس یازدهم؛ انتظارات و اولویت ها

  • کد خبر : 689
  • 21 مرداد 1399 - 19:56
مجلس یازدهم؛ انتظارات و اولویت ها
هفتم خرداد ماه جاری دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با حضور 276 نماینده افتتاح شد.

این نمایندگان که شامل ترکیبی از شخصیت های دانشگاهی و غیر دانشگاهی، واجد و فاقد سابقه نمایندگی و از زنان و مردان جوان و باتجربه می باشند، علی الظاهر نمونه ای از جمعیت ها و قومیت های مردم ایران است که امید می رود برخلاف مجلس دهم (که وکیل الدوله بود) بواقع وکیل الرعایا باشند و با رعایت مصالح مردمی و ملی، امیدهای از بین رفته را مجدداً به جامعه برگردانند. مردم ایران که بدنبال رویدادهای مختلف داخلی و خارجی در معرض آسیب های زیادی بوده اند، این بار انتظار دارند که نمایندگان آنها با درک صحیح از مسائل ملت، گام های بلندی را در راستای رفاه مردم و اعتلای ایران بردارند و با عملکرد مسئولانه خود نسخه ای واقعی  از پارلمان تراز جمهوری اسلامی را نشان دهند.

در سرمقاله قبلی بسیاری از نمایندگان مجلس دهم را متشکل از افراد غیرمتعهد، رانت خوار، فرصت طلب، غیرمردمی و حتی غربزدگان وابسته به شخصیت های ورشکسته سیاسی دانستیم که به نوبه خودشان در ناامید کردن مردم مرتکب قصور و تقصیر غیرموجه مکرر بوده اند.

اینک که به اقرار چهره های اصلی اصلاح طلبان، نهضت اصلاح طلبی ایران (بدلیل عملکردهای غیرقابل قبول دولت یازدهم و مجلس دهم) شکست خورده و با عنایت به از دست دادن اکثریت کرسی های پارلمان، در جذب مردم ناکام بوده است، نمایندگان دوره یازدهم مجلس عقلاً و شرعاً و بر حسب وعده هایی که داده اند و سوگندی که خورده اند موظف به تشکیل مجلس متناسب با شخصیت مردم متین و متمدن ایران هستند.

با عنایت به مقدمه بالا، انتظارات و اولویت مجلس جدید (به منظور تشکیل مجلس تراز جمهوری اسلامی) از دیدگاه نگارنده به شرح زیر است:

  1. در شرایطی که دشمنی کشورهای غربی (تحت رهبری آمریکا) با ایران خط پایان ندارد، نمایندگان ملت باید در ریل گذاری برای قطار قوه اجرائیه تجدید نظر نمایند و با درک واقعیت های موجود (براساس تجربه گذشته) و نیز اهمیت برنامه ها و اهداف انقلاب اسلامی، پروژه اقتصاد مقاومتی را که مهم ترین راه نجات ایران است، از محاق و مزاحمت کسانی که به آن اعتقاد ندارند، خارج کرده و برای اجرای دقیق آن پایش مستمر را مبذول دارند.
  2. مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی های اخیر خود، ضمن اعتراف به آنکه در موضوع عدالت خوب عمل نکرده ایم، ضرورت عدالت اجتماعی و توزیع ثروت و عمران و آبادانی و رفاه نسبی مردم سراسر کشور را مورد تأکید قرار داده است. به همین دلیل مجلس یازدهم باید در تقسیم امکانات کشور، سهم مضاعفی را به استانهای محروم ایران اختصاص دهد و ترتیبی اتخاذ نماید تا افراد برخوردارتر، مالیات بیشتری را از درآمدهای خود پرداخت کنند. این در حالی است که در حال حاضر با توجه به مکانیزم های موجود، فرار مالیاتی شدیدی در میان گروه افراد برخوردار وجود دارد اما افرادی که درآمد ثابت شفافی دارند مالیات متعلقه را تمام و کمال می پردازند. یا آنکه به رغم وجود بیمارستان در اکثر شهرهای کوچک ایران، بیمارستانهای شهرستان ها از کادر متخصص برخوردار نیستند و به این ترتیب ضریب اشغال تخت در شهرهای بزرگتر بسیار بالا اما این ضریب در شهرهای کوچک بسیار پایین است و به نوبه خود موجب تحمیل هزینه های اضافی به بیماران می شود. بنابراین برای رفاه مردم باید ترتیبی اتخاذ شود تا افراد متخصص به نوبت در بیمارستان های شهرهای کوچک نوزیع شوند تا عدالت اجتماعی در بخش بهداشت و درمان نیز حاصل شود.
  3. در راستای افزایش ضریب اشتغال و کاهش بیکاری (که از عوامل مهم و مؤثر در آسیب های اجتماعی است) باید ترتیبی اتخاذ شود تا از واردات محصولات ساخته شده ای که امکان ساخت ان در کشور وجود دارد و مرتباً مورد تأکید مقام معظم رهبری است، جلوگیری شود و حمایت های لازم از بخش تولید بعمل آید تا چرخه های اقتصاد کشور با سرعت بیشتری بچرخد و ضمن بی نیازی به واردات، امکان صادرات و جذب منابع ارزی نیز بوجود آید. کشور ما واجد جوانانی است که اگر از آنها حمایت شود، توانایی تولید دانش و تبدیل آن به تکنولوژی های مورد نیاز را دارند. در جریان موج اول بیماری کرونا ملاحظه کردیم که چگونه طی چند هفته دستگاه ونتیلاتور و تولید ماسک به صورت انبوه در کشور ما تولید شد در حالی که کشور بزرگی مانند آمریکا (با اینکه غول اقتصادی جهان است) در تأمین نیازهای فوق ناتوان بود.
  4. انتظار می رود موضوع بانکداری اسلامی هر چه سریع تر در دستور مجلس قرار گیرد و با استفاده از مکانیزم های مختلف، ضمن افزایش منابع اعتباری بانکها، سهم قابل توجهی از منابع بانکی به صورت قرض الحسنه در اختیار جوانان ونیازمندان قرار گیرد تا به منظور تأمین هزینه های ازدواج و رهن و اجاره مسکن و خوداشتغالی واقعی در سالهای اولیه زندگی هزینه نمایند. برای افزایش منابع بانکی، از روش های مختلف از جمله ادغام بانکها، کاهش هزینه های اداره امور بانکها (مانند کاهش شعب بانکها و کاهش نیروی انسانی، افزایش خدمات بانکداری نوین، الزام بانکها به فروش دارایی مازاد جهت افزایش سرمایه عملیاتی و… ) می توان استفاده کرد. در آن صورت امکان افزایش چند برابری سهم منابع قرض الحسنه جهت مصرف در موارد ضروری تر وجود خواهد داشت.
  5. یکی از مشکلات بزرگ اقتصاد ایران که منجر به بیماری های اقتصادی شده، حجم وسیع اختلاس از منابع بیت المال است. در ده سال اخیر اختلاس های چند هزار میلیاردی از منابع بانکی (که هر کدام از آنها امکان پوشش هزینه های وسیعی از برنامه های دولت را داشته است) کمر اقتصاد را شکسته و پاهای آن را فلج کرده است. طبیعی است که با افزایش شفافیت و کنترل پذیری رویدادهای اقتصادی و اجتماعی، بروز این بیماری مهلک تحت کنترل درخواهد آمد. خوشبختانه با ورود رئیس جدید قوه قضائیه، مبارزه با فساد از دانه درشت ها و همچنین مقامات ارشد این قوه شروع شد و نتایج بسیار خوبی را بدنبال داشته که حتماً باید ادامه یابد. مجلس و دولت هم باید مبارزه با فساد را از اطرافیان خودشان شروع کنند تا خون پاک در شریان های اقتصادی کشور جریان یابد. شایعه رشوه خواری بزرگ رئیس یکی از کمیسیون های مجلس که از طریق نماینده جدید تهران (مهندس میر سلیم) مطرح شده است، همچنین دستگیری نماینده دیگری از مجلس که در موضوع خودرو منشأ فساد بوده است، نشانگر آن است که نمایندگان مجلس (با عنایت به قدرتی که دارند) به صورت بالقوه از ظرفیت زیادی برای فساد پذیری برخوردارند، که باید تحت مراقبت جدی قرار گیرند. انتظار می رود هیئت دولت نیز (با توجه به ترکیب قدرتمندی که دارد) موضوع شفافیت و مبارزه با فساد را باید از اطرافیان خود آغاز نماید اما گزارش های موجود حاکی از آن است که در مواردی از همکاری بین مقامات دولت و قوه قضائیه استنکاف شده است. بنابراین قوه قضائیه باید تا یک سال آینده خود را برای رسیدگی به پرونده های یقه سفیدها و مدیران اجرائی (که علی القاعده بسیار سنگین خواهد بود) اماده نماید.
  6. یکی از اقدامات بسیار مهمی که باید انجام شود کوچک سازی (اما چابک سازی) دولت و دستگاههای وابسته به آن است. به اعتقاد نگارنده برخی از دستگاهها باید در دستگاههای دیگر ادغام گردد و یا برخی از مدیریت ها در بخش های دیگر ادغام شود. همچنین باید سطح برخی از دستگاهها از ادارات کل به مدیریت کاهش یابد تا هزینه های جاری دولت کم تر شود. حتی با تجمیع فعالیت ها و ساختمان محل کار برخی از ادارات شهرستانی (که موضوع نسبتاً مشابهی دارند) امکان دسترسی مردم به خدمات عمومی، بیشتر و رضایت ارباب رجوع افزایش خواهد داشت.
  7. یکی از مسائل مهم کشور ما، موضوع جوانان و خانواده است. به اعتقاد نگارنده با توجه به ملاحظات مرتبط با جوانان و خانواده و ضرورت رسیدگی به هریک از آنها، شایسته است در مورد تشکیل وزارت جوانان و خانواده اقدام شود تا با تمرکز یافتن فعالیت های مرتبط با جوانان و خانواده، رسیدگی به مسائل و مشکلات این دو بخش با جدیت و فوریت انجام شود. در حال حاضر وزارت ورزش متولی امور جوانان است اما اولویت زیاد موضوعات ورزشی (بویژه ورزش قهرمانی) مانع از توجه ویژه به مسائل جوانان است. از طرف دیگر خانواده که اساس هر جامعه انسانی است، متولی مشخصی ندارد و با عنایت به مسائل اجتماعی روز دنیا، از آسیب پذیری زیادی برخوردار است، به طوری که پایه های خانواده در جامعه ما (مانند جوامع غربی) به شدت لرزان شده است.
  8. با عنایت به اینکه دشمنان تا بن دندان مسلح ایران همواره خطر بزرگ کشور ما هستند و امنیت فعلی جامعه ایرانی مرهون پیشرفت های ایران در تکنولوژی دفاعی و نظامی است، تداوم پیشرفت در تولید تکنولوژی نظامی و افزایش قدرت دفاعی ایران، ضرورتی غیرقابل اجتناب است.فراموش نکنیم که در سایه قدرت موشکی ایران، آمریکای جهانخوار (به رغم تمایل برای حمله نظامی به ایران) قادر به عملیاتی کردن اندیشه تهاجم به کشور ما نیست. فراموش نکنیم که با تکیه بر همین تکنولوژی، طرح انتقام سخت از آمریکا در پاسخ به ترور شهید سلیمانی اجراء شد و نیز بر پایه همین تکنولوژی بود که کشتی های ایران بدون هیچ مزاحمتی از جانب آمریکا، به حیاط خلوت آن کشور نزدیک شدند و با رسانیدن بنزین به شریان های مواصلاتی ونزوئلا، مایه نجات آن کشور شدند.
  9. ملت ایران از اهمیت دانش و فناوری هسته ای در بخش های مختلف زندگی خود خبر دارند. این فناوری در حوزه های کشاورزی، صنعتی، انرژی، درمان و از جمله اهداف نظامی کاربرد دارد و به عنوان عامل بزرگی در سلسله مراتب قدرت کشورها نقش بازی می کند. اگرچه براساس مذاکرات هسته ای، برخورداری از این حق برای ایران به رسمیت شناخته شد و در دوره دهم مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسیده، دولت فعلی آمریکا (به رغم تأیید حقوق هسته ای ایران توسط دولت سابق آن کشور) حقوق قانونی ایران را به رسمیت نشناخته و تاکنون تحریم ها و مزاحمت های زیادی را برای ایران ایجاد کرده است. به نظر می رسد با توجه به خروج آمریکا از توافق نامه و بی خاصیت شدن آن، این توافق نامه باید مجدداً در مجلس شورای اسلامی بررسی و در مورد آن تصمیم گیری شود تا موضوع فناوری های مشروع هسته ای ایران در ریل خود جریان یابد.
  10. یکی از انتظارات بزرگ مردم ایران از نمایندگان جدید خود، حل مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی است که با افزایش چند برابری ارزهای خارجی و کاهش برابری قیمت ریال، سفره های مردم هر روز کوچک تر می شود و خط فقر به دهک های میانی از جمعیت کشور نزدیک شده است. لذا به نظر می رسد رسیدگی به مسائل معیشتی مردم از درخواست های فوری و امروز ملت ایران است و واگذاری حل آن به فردا، بسیار دیر است. نمایندگان ملت باید بدانند اقشاری که حقوق ثابت می گیرند، با کاهش ارزش پول ملی، توانایی تأمین هزینه های روزمره زندگی خود را ندارند، بویژه کسانی که شغل ثابتی ندارند و در شرایط شیوع کرونا از درآمد محدود هم محروم بوده اند، صورت خود را با سیلی سرخ نگه می دارند که باید فوراً شناسایی و مورد حمایت فوری قرار گیرند.
  11. موضوع هدفمندی یارانه ها، سهام عدالت و مسکن مهر، از جمله خدمات مهمی بود که توسط دولت دکتر احمدی نژاد با شجاعت دنبال شد اما با تغییر دولت، مورد بی مهری واقع و در مدیریت صحیح آن سلیقه های شخصی اعمال شد. مجلس یازدهم باید هریک از این پروژه های بزرگ ملی را با دقت مورد بررسی مجدد قرار دهد و با اجرای صحیح آنها فاصله بین دهک های اول و آخر را کم تر نماید. انتظار می رود با توجه با کاهش ارزش پول ملی مبلغ یارانه دهک های پایین جامعه تا دو برابر افزایش یابد و یارانه افراد نسبتاً برخوردار (طی بررسی و شناسایی دقیق) قاطعانه حذف شود تا قامت اقشار ضعیف در اثر فشار هزینه های معیشت خم نگردد. از طرف دیگر نظر به اینکه (برخلاف پیش بینی های انجام شده) هزینه های درمان مردم همچنان سنگین است، انتظار می رود اقدامات مقتضی برای کاهش هزینه های درمان مردم انجام شود تا به قول مقام معظم رهبری، مردم ما غیر از تحمل درد بیماری، مجبور به تحمل درد دیگری نباشند.
  12. اخیراً خبر همکاری سپاه پاسداران با وزارت صنایع در راستای تولید اتومبیل (به منظور کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت آنها) رسانه ای شده است. با عنایت به اینکه توانایی های سپاه پاسداران و وزارت دفاع در تولید اتومبیل های نظامی اثبات گردیده، از مجلس محترم انتظار می رود با حمایت از این همکاری بزرگ، زمینه به ثمر نشستن آن را فراهم نمایند تا ملت ایران در آینده نزدیک از خودروهای با کیفیت و ارزان ملی استفاده کند و حتی به منظور ارزآوری به کشورهای هدف صادر نماید.
  13. یکی از مهم ترین مسائل ایران در آینده نزدیک مشکل سالمندی جمعیت است که در اثر متغیرهای اجتماعی مختلف (از جمله ناتوانی در تأمین هزینه های ازدواج، مشکل معیشت و هزینه های زندگی پس از ازدواج، هزینه های مسکن و انرژی و…) اولاً سن ازدواج به تأخیر می افتد، ثانیاً سن فرزند آوری بالا می رود، ثالثاً تعداد فرزندان کاهش می یابد. در نتیجه با عنایت به افزایش سن امید به زندگی، تعداد سالمندان بالا می رود و نسبت جمعیت سالمندان (که غیر مولد می باشند) به شدت افزایش پیدا می کند. در برخی از کشورها مشوق هایی وجود دارد که هر یک از موانع فوق الذکر را مدیریت می کند و در نتیجه با کاهش سن ازدواج و فرزند آوری و با افزایش تعداد فرزندان، جمعیت جامعه جوان تر و با نشاط تر خواهد شد. بدیهی است که بحث جمعیت موضوع مهمی است که ابعاد مختلفی دارد و علاوه بر جنبه اقتصادی آن، جنبه های ژئوپولتیکی و ژئواستراتژیکی آن نیز برای حکومت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نباید به حال خود رها شود.
  14. یکی از موضوعاتی که علاوه بر کاهش درآمد ناخالص ملی، به عنوان خیانت بر تولیدکنندگان نیز مطرح است، موضوع خام فروشی است. مجلس محترم باید برای همیشه و شجاعانه موضوع خام فروشی را در زمینه های مختلف، متوقف و ممنوع کند. مثلاً به جای فروش نفت خام، تأسیس پالایشگاههای مختلف و فروش مواد پتروشیمی را در دستور کار دولت قرار دهد و یا آنکه بجای فروش فله ای زعفران و خرما و محصولات مشابه دیگر، اولاً فروش این محصول در بسته بندی های کوچک اجرایی گردد. ثانیاً کارخانجات تولیدی جهت تولید محصولات پایین دستی زعفران و خرما راه اندازی شود تا ضریب اشتغال نیروی انسانی افزایش یابد و کام جوانان با اشتغال و کسب درآمد شیرین گردد. این موضوع در مورد انواع سنگ های معدنی و گیاهان دارویی نیز مصداق دارد.
  15. در کشور ما آسیب های اجتماعی مختلف رو به افزایش است که به صورت چند عاملی و چند وجهی بروز پیدا می کند و به نوبه خود زندانها را بزرگ تر و انواع بزهکاری را افزایش می دهد. از جمله این آسیب ها می توان به انواع اعتیاد اشاره کرد که متأسفانه هر ساله سن گرایش به آن در نوجوانان و جوانان کاهش می یابد. همچنین به آسیب دیگری به نام طلاق می توان اشاره کرد که با این رویداد، آسیب های بالقوه دیگری نیز زمینه بروز و ظهور پیدا می کند و نهاد خانواده را به شدت آسیب پذیر می نماید. به نظر می رسد با افزایش ضریب اشتغال، برخی از این آسیب ها در چهارچوب حمایت های اجتماعی (در قالب وزارت جوانان و خانواده) کاهش می یابد که باید هر چه سریع تر در مورد آنها اقدام گردد.
  16. اگرچه مونتاژ محصولات شرکت های معتبر خارجی در ایران برای سالهای محدود عیبی ندارد و با این کار نیز اشتغال محدودی بوجود می آید، اما تولید محصولات تحت لیسانس خارجی اتفاقی نامبارک است که کشور ما سالهای طولانی آن را در زمینه خودرو و لوازم خانگی تجربه کرده و هرگز به نتیجه نرسیده است. به همین دلیل پیشنهاد می شود سرمایه گذاران داخلی (و حتی خارجی) در صورت تمایل برای همکاری های اقتصادی در ایران، کارخانجات خود را در ایران مستقر نمایند و از صفر تا صد خط تولید را در ایران (و به شرط انتقال تکنولوژی) تجهیز نمایند. در آن صورت می توان به تولید مستقل در زمینه مذکور امیدوار بود. همچنین به عنوان یک گام بلند پیشنهاد می شود زمینه های تولید (با همکاری برندهای خارجی) در مورد دستگاههای خاص مانند لب تاپ و موبایل و بویزه تولیداتی که تکنولوژی بالا دارند، فراهم شود.

مجلس یازدهم باید استانداردهای مجلس تراز جمهوری اسلامی را داشته باشد و برای برگرداندن امید از دست رفته به مردم تلاش کند. زمزمه کاهش تعطیلات تابستانی مجلس، تصمیم بسیار خوبی است که برخی از نمایندگان ان را مطرح کرده اند. زیرا اکثریت اعضای مجلس دهم که سیاست زده بودند در جلسات کارشناسی برای بررسی طرح ها و رأی گیری ها کمتر شرکت می کردند. در نتیجه وقت کافی برای قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون نداشتند. در نتیجه نه تنها بر نظارت و شفافیت در اجرای امور کمکی نمی کردند بلکه بدلیل بدهکاری به مقامات بالای دولت (در مورد عزل و نصب های شهرستانی) و یا استفاده از رانت ها، تا آخر دوره خدمت وکیل الدوله باقی ماندند.

مجلس یازدهم باید بیش از پیش از هر کس و هر چیزی به ولی نعمت های خود متعهد بماند و خدمتگزار آنها باشد. اعضای مجلس باید همانگونه که وعده داده اند، شجاعانه عمل کنند و با تخطی از قول و قرارهایی که با مردم گذاشته اند، امید مجدد مردم را به ناامیدی تبدیل نکنند. بدیهی است در هر دوره ای که از مجلس، تک ستاره هایی درخشیده اند اما این کافی نیست. نمایندگان مجلس یازدهم در شرایط حساس فعلی کشور باید ثابت کنند که وقت و بی وقت نمی شناسد و همواره پا در رکاب و آماده خدمت برای مردم و ایران عزیز هستند زیرا همه آنها بدهکار این مردم متین و نجیب می باشند.

لینک کوتاه : https://masaelerooz.ir/?p=689

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.