تاریخ : جمعه, ۲۴ اسفند , ۱۴۰۳ 15 رمضان 1446 Friday, 14 March , 2025
1

زنگ خطر در روابط پزشکان و بیماران (در حاشیه قتل پزشک یاسوجی )

  • کد خبر : 1584
  • 01 آذر 1403 - 17:07
زنگ خطر در روابط پزشکان و بیماران (در حاشیه قتل پزشک یاسوجی )
هفته گذشته یک پزشک متخصص قلب در یاسوج به قتل رسید و قاتل وی که برادرش را در اثر تعلل پزشک محترم از دست داده بود، در یک پست اینستاگرامی نوشت:" خوشحالم که قاتل برادرم را کشتم".

هفته گذشته یک پزشک متخصص قلب در یاسوج به قتل رسید و قاتل وی که برادرش را در اثر تعلل پزشک محترم از دست داده بود، در یک پست اینستاگرامی نوشت:” خوشحالم که قاتل برادرم را کشتم”.
یعنی از یک طرف، تعلل ۴ ساعته پزشک متخصص در رسیدن بر بالین بیمار قلبی بستری در ccu ، منجر به مرگ بیمار شد و از طرف دیگر همین تعلل ، انگیزه قتل این پزشک متخصص را به وجود آورده است.. پس از این حادثه غم انگیز که منجر به مرگ یک سرمایه بزرگ ملی شد، درگیری های متعدد دیگری نیز در مراکز درمانی و بیمارستان های شهرهای مختلف اتفاق افتاد که آخرین مورد آن در یکی از بیمارستان های تهران روی داد و فیلم آن در فضای مجازی منتشر شد.
واقعیت این است که خدمات درمانی ایران (از جهاتی) بسیار بهتر از کشورهای اروپایی است. زیرا امکان دسترسی به درمان در زمان های کوتاه تری برای ایرانیان میسر می شود .اما مدیریت ارائه خدمات درمانی در کشور ما درست نیست و در موارد زیادی با بی احترامی نسبت به شأن و شخصیت بیماران و همراهان و اجحاف به حقوق آنها همراه است. بدیهی است اجحاف به گیرندگان خدمات درمانی، مایه ناراحتی و پرخاشگری نسبت به کادر درمانی می شود و در اثر تکرار این رویه، جرقه کوچکی می تواند انرژی خشم متراکم شده را در آنها برای بروز درگیری ها آزاد سازد. به همین دلیل پیشنهاد می شود:
۱- ترتیبی اتخاذ شود تا وضعیت و کیفیت ارائه خدمات درمانی در کلیه مراکز و مؤسسات درمانی ، مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس نتایج نظرسنجی از مردم، برای بهبود ارائه خدمات و افزایش رضایت مردمی ، رویه های جاری مورد تجدید نظر قرار گیرد.
۲-با نظارت های زیر پوستی توسط مراجع ذیربط، موضوع دریافتی های زیرمیزی مورد بررسی قرار گیرد و با پیش بینی مقررات انضباطی بازدارنده و مجازات های قانونی، از اجحاف نسبت به حقوق بیماران جلوگیری گردد.
۳-ترتیبی اتخاذ شود تا با حضور مدیران و کارکنان مراکز درمانی، مقررات موجود در مورد حقوق بیماران و همراهان آنها، مورد بررسی و امعان نظر قرار گیرد و در مورد مسئولیت های ناشی از تخطی از مقررات تذکر داده شود.
۴- با ایجاد وحدت رویه در نوبت دهی و پذیرش بیماران در مطب ها و مراکز درمانی، از طولانی شدن صف های انتظار برای ملاقات با پزشکان، جلوگیری شود. لازم به یادآوری است که برخی از پزشکان، بیماران خود را مجبور می کنند تا از ساعت ۴ بعدازظهر در سالن انتظار مطب حاضر باشند و بدین ترتیب بعضی از بیماران پس از نیمه شب موفق به دیدار با پزشک خود می شوند و در حالی که به شدت خسته هستند ، با خلق منفی به خانه های خودشان می روند ، در حالی که پذیرش بیماران با وقت قبلی، این امکان را می دهد که بیماران حدود یک ساعت قبل از وقت تعیین شده به مطب پزشک مراجعه و معطلی کمتری داشته باشند.
۵-متأسفانه عملکرد نظام بیمه در کشور ما به گونه ای است که برخی از پزشکان با بیمه ها قرارداد نمی بندند. در نتیجه بیماران محترم به رغم داشتن قرارداد با شرکت‌های بیمه درمانی و پرداخت حق بیمه، مجبورند حق ویزیت پزشکان را مجدداً به طور کامل پرداخت نمایند. بنابراین این مشکل باید به طور اساسی حل شود و شاید یکی از راههای حل آن ، اجرای مدل درمانی شبیه انگلستان (یعنی طب ملی) است و به موجب آن، پزشکان محترم برای ارائه خدمات درمانی (مانند معلمان) از دولت حقوق ماهیانه بگیرند.
۶-از همه این حرف ها مهم تر آن است که کادر درمانی باید بیاموزند (اگر نیاموخته اند) که نجات جان انسان، بالاترین ارزش است و کاهش درد و ناراحتی بیماران عین عبادت است. بنابراین باید مراقبت کنند تا بیماران محترم جز درد بیماری، درد دیگری را ( آنچنان که مقام معظم رهبری فرمود) متحمل نشوند.
از اینها گذشته ، با توجه به اینکه حرمت امامزاده با متولی آن است، پزشکان محترم باید از شان و شخصیت پزشکی خودشان مراقبت کنند تا مورد تعرض قرار نگیرند. چه بسا پزشکانی که با درک شرایط بیماران، رفتاری دارند که مردم را دلبسته اخلاق خود می کنند و در نهایت درجه ، برای آنها احترام قائلند و چه بسا پزشکانی که اخلاق پزشکی را رعایت نمی کنند و به شأن پزشکان آسیب وارد می کنند. پزشکان محترم اخلاقا و قانونا متعهد هستند ، از بیماران خود حمایت کنند و بهترین درمان را در اختیار آنان قرار دهند و حتی وقتی پذیرفته اند تا به صورت on call مراقب ادامه درمان بیماران خود باشند، باید ششدانگ حواس خود را جمع کنند و در هنگام ضرورت ، فورا بر بالین بیماران حاضر شوند تا از مرگ بیماران جلوگیری نمایند . ملت ما مردمی عاطفی و اخلاق مدار هستند و قدردانی از خدمتگذاران خود را فراموش نخواهند کرد.

لینک کوتاه : https://masaelerooz.ir/?p=1584
  • نویسنده : سیدولی اله موسوی, عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری مسائل روز
  • 22 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.